Flat design

Autor: 05.07.2018

Flat dizajn je bio popularan prije mnogo godina, a njegova popularnost se vraća ponovo, kako u web dizajnu, tako i u dizajnu aplikacija (app design). Jedan od osnovnih razloga je potreba da aplikacije, a i web prezentacije, posebno na mobilnim uređajima izgledaju pregledno i jednostavno, a pošto flat dizajn eliminiše grafičke elemente koji u određenim situacijama mogu biti suvišni i odvlačiti pažnju od suštine, onda je on logičan izbor.

Šta su karakteristike flat dizajna?

Flat dizajn je uredan, jednostavan, lijep i šarmantan. Ovaj dizajn ne koristi dodatne efekte za kreiranje šema i ne uključuje 3D atribute. Nema naglašenih sjenki, kosina, emboss efekata, gradijenata i drugih pomoćnih alata za kreiranje grafičkih elemenata uz pomoć kojih oni izgledaju ispupčeno ili udubljeno u odnosu na ekran.
Kod flat dizajna ikonice i UI elementi izgledaju ošto, bez posebnih efekata na ivicama i uopšte. Dakle, flat dizajn je jednostavno flat (ravan), i to je njegova najvažnija karakteristika.

Geometrijski oblici, jarke boje, čiste linije, nekoliko jednostavnih elemenata i to je to, imate flat dizajn. Čini se jednostavno ali uopšte nije. Zapravo je flat dizajn i generalno filozofija „manje je više" jedan od najzahtjevnijih načina kreiranja prostora jer se dizajner nema na šta „izvući" pa fokus mora baciti na perfekcionizam i pravilno i logički ispravno raspoređivanje elemenata.

Iako smo rekli da flet dizajn odlikuje manjak efekata, to ne znači da ne postoji njihov minimum koji je i dalje u upotrebi. Uobičajeno je da se dodaju elementi za stvaranje vještačke dubine i dimenzije. To nisu gradijent elementi već prije solid površine koje npr. daju dojam dubine.

Danas bismo mogli reći da mnogo aktivnih radova spada u kategoriju „skoro flat" dizajna, odnosno dizajna sa vrlo malo efekata. Flat dizajn šeme koriste žive boje koje su u dizjanu generalno vrlo efikasne ali s njima definitivno treba znati. Dobro je koristiti boje iz logo-a, što doprinosi isticanju brenda i čini prezentaciju povezanom.

Flat šeme se mogu koristiti i u crno bijeloj kombinaciji, ali efekat je bolji ako se koristi više boja. Šeme su jednostavne i minimalne, što je zapravo dobra vijest jer se u takav pristup relativno lako uklapa tipografija. Umjesto fokusa na sliku, fokus se seli na istaknute riječi bitne za prenošenje poruke, a minimalističkim flat dizajnom lako se ističe i navigacija te se jednostavnije usmjeravaju korisničke akcije na prezentaciji.

Zaključak je sljedeći, fokus flat dizajna je na jednostavnim formama, savršenom rasporedu elemenata u prostoru te na boji i tipografiji. Kod izbora fontova treba voditi računa o ciljnoj skupini kojoj se poruka prenosi i o samoj poruci kako sam sadržaj ne bi odstupao od vizuelnog karaktera poruke. Recimo, teško da je neku poruku koja cilja na emociju, treba prenositi Arial—om ili nekim sličnim fontom. Ne može se reći da je to greška, ali je svakako neki serifni font znatno bolji izbor.


Kod flat dizajna također je neophodno kreirati jednostavan korisnički interfejs i UI elemente. Dugmići ne bi trebali biti komplikovani i sa previše dizajna, već jednostavni i efikasni. Ovdje treba naglasiti da je generalno veoma bitan osjećaj hijerarhije na web prezentaciji. Potrebno je obezbijediti da se korisnik lako koristi prezentacijom, linkovi trebaju da budu jasni i klikabilni, tj. da budu u različitim bojama ili da se nalaze u nekom box-u.

Zbog svoje jednostavnosti, flat dizajn najbolje funkcionira sa porukama i poizvodima koji naglašavaju jednostavnost. Odličan je za manje ekrane posebno za mobilni dizajn i dizajn aplikacija, ali može biti dobar i za velike ekrane. Danas je minimalizam globalni trend, a jednostavni oblici su in, jer su razumljiviji i lakši za sagledavanje i čine dizajn čistim i modernim. Zbog svih karakteristika posjetitelj je u mogućnosti da se koncentriše na važne stvari kao što su sadržaj i poruka.

Može se reći da je suparnik flat dizajna rich dizajn. Rich dizajn koristi ornamente kao što su drop shadows, gradijente i refleksije.

Flat dizajn svoje elemente crpi iz istorije minimalističkog izraza u dizajnu i vizuelnim umjetnostima. On otklanja sve ono što je suvišno, a ostavlja ono što je potrebno i bitno.
Iv Klajnovo djelo „The Blue Epoch", je jedno od najpopularnijih umjetničkih radova iz perioda minimalizma. Klajn je pronašao jednu veoma interesantnu plavu boju koja je zasićena, mat i koju je nazvalo najsavršenijim izrazom plave. Sa tom plavom bojom,"internacionalnom Klajnovom plavom", on je osvario svoj san. Klajn za plavu boju kaže:" Plava je izvan dimenzije, dok druge boje to nisu... Sve boje nas asociraju na konkretne stvari, dok plava boja najviše podsjeća na more i nebo, što su najapstraktnije stvari u prirodi u okviru vidljivog i opipljivog." Ovim riječima autor ukazuje na prazninu kao glavnog pokretača mašte.

Ono što se danas naziva flat dizajn je nastalo pod uticajem švajcarskog dizajna i minimalizma. Datira od 20-tih godina prošlog vijeka. Zasluge za njegovu popularnost imaju kompanije Microsoft i Apple, (Zune media player 2006., i iPod).

Jedan od razloga zbog kojih je flat dizajn naišao na veoma dobar prijem je i razvoj responzive dizajna. Flat dizajn omogućava dizajnerima veću efikasnost. Izostavljanjem viška elemenata sajtovi se brže učitavaju, lakše se mijenjaju veličine i prilagođavaju uređajima na kojima se sadržaj pregleda. Ekrani postaju sve više high-def, pa je potrebno da slike budu oštrije.
Na kraju je teško bilo šta dodati do reći da će flat dizajn biti aktuelan sve dok se, kao i obično, ne pojavi nešto novo. :) Kako sada stvari stoje, u 2018. godini flat dizajn će se kombinovati sa dekorativnim elementima i jednostavnim oblicima i time će pomalo izlaziti iz deklarisane apsolutne jednostavnosti minimalizma u, kako smo ranije rekli, „skoro flat" kategoriju.

Flat design