Sam svoj webma(j)ster?

Autor: 27.04.2014

Budimo ozbiljni po ovom pitanju: ako vam se pokvari televizor ili automobil, TV, video, itd - zovete profesionalca. Zašto se onda mnogi od vas odlučuju na samostalnu izradu web sajta? Kada se desi neki od navedenih kvarova, angažujući profesionalce štedite sebi vrijeme, novac i neugodnosti zbog dodatnih problema koje nestručna popravka neminovno izazove.


Koncept "sam svoj webmaster” izgleda izazovno i jednostavno, a sa svim ovim WYSIWYG alatima u cybersvemiru, jednostavno je nemoguće odoljeti izazovu. Osim toga saopštavanje saradnicima i šefovima da ćete vi sami napraviti web sajt firme je neponovljiv doživljaj.

Proces obično započinje instalacijom softvera (piratskog?) za obradu grafike i web dizajn (najčešća, ali ne i jedina kombinacija su Adobe PhotoShop i Dreamweaver). Zatim se naoružavate gomilom fotografija, pisanog materijala, grafikona poslovanja firme u zadnjih godinu dana, prodiskutujete malo cijelu ideju sa kolegama i porodicom i to je to. Spremni ste, zar ne?

NE, na žalost. Sva čuda ovog (cyber)svijeta, "uključujući, ali se ne ograničavajući na” softver, hardver i dobru volju, ne mogu od vas napraviti umjetnika. Da se napravi dobar web sajt potrebno je nekoliko ključnih sastojaka

• HTML programiranje
• dobar grafički dizajn (UI)
• poznavanje
         › rada sa bazama podataka i skriptnim jezicima ili barem načina instaliranja CMS-a
         › vizuelne organizacije stranice (UX)
         › razlika među najzastupljenijim web browser-ima i desktop/mobile klijentima
         › načina rada search engine-a.

Takođe je važno naći marketinški ispravan način predstavljanja svojih proizvoda ili usluga Internet publici.


Vidite li nekoga oko sebe ko zna sve ovo? Suočimo se sa činjenicama - većina programera su izvanredni u razumijevanju Interneta i načina na koji radi. Jako su dobri u SEO sferi čime se postiže bolja poziciju na search engine-u i u HTML programiranju. S druge strane u većini slučajeva "operisani” su od grafičkog dizajna i marketinga. Dizajneri, opet, imaju fontove, boje, grafički dizajn i vizuelnu organizaciju stranice u malom prstu (UI i UX), ali nemaju pojma kako radi ni njihov vlastiti računar, a kamo li Internet. O marketingu, naravno, takođe nemaju pojma. Marketing stručnjaci poznaju tržište i kupce bolje od svog džepa, ali nemaju pojma o grafičkom dizajnu, HTML programiranju i načinu rada Interneta i što je još gore uopšte ih nije briga za to.

Pronalaženje pojedinca ili tima sa svim ovim znanjima unutar firme je priličan posao, a kad to uspijete potrebno je još mnogo napora da se sastavljena grupa počne ponašati i djelovati kao tim. Naravno, te ljude morate dodatno platiti za ovaj dodatni posao, a to onda čini izradu našeg web sajta vrlo skupom. Doduše, u skladu sa praksom u našoj zemlji, možda ih i nećete platit dodatno ali ni oni, zauzvrat, neće imati motiv da posao obave na najbolji način. Ovdje takođe važi i pravilo "gdje je puno baba…” te se "timski pristup” može prevesti i kao "ispravljanje višestrukih grešaka”, a ovo opet kao "gubljenje vremena i novca”.

Najčešća varijanta "samostalnog” razvoja web sajta je prebacivanje loptice sistem administratoru. E sad, sistem administrator je posebna (vrlo posebna) vrsta informatičara. Obično je zaključan u nekoj sakrivenoj kancelariji (ili čošku, ako nemate više kancelarija) gdje se uz pomoć svih dozvoljenih sredstava stara o tome da vaš računarski sistem funkcioniše. On nema ni živaca niti strpljenja za direktora marketinga niti za dizajnera (pogotovu ne za dizajnera) i osjeća prezir prema HTML programiranju koje smatra dječjom igrom. Obično mu treba vječnost da završi web sajt (naravno, ako ga ikad završi) i uz to za taj rad platite astronomsku cijenu, ako i ne u novcu, onda u izgubljenim radnim satima administratora.

Ako vam ovaj scenario zvuči poznato i ako ste se umorili i postidili zbog znaka "under construction” koji je postao osnovno obilježje vašeg web sajta, ako su vaš rođak, momak/djevojka, komšija, komšijin jako nadareni sin, prijatelj koji je "maher” za kompjutere ili sistem administrator previše zauzeti da u razumnom roku počnu ili završe razvoj vašeg web sajta, učinite uslugu sebi, svom šefu, saradnicima i svojoj firmi, angažujte profesionalce za razvoj svog web sajta. To je jeftinije, bolje i donosi prave rezultate. Prave, profesionalne web prezentacije, već odavno ne troše novac već ga zarađuju.


Sam svoj webma(j)ster?